Kliknij, żeby powiększyć
|
Jeżeli nie stawiamy na rozwój, to możemy albo żyć przeszłością, albo gonitwą dnia dzisiejszego.
(B. Wawrzyniak)
|
Prace nad opracowaniem systemu jakości pracy Szkoły Podstawowej nr 32 im. Armii Krajowej w Toruniu rozpoczęły się 9 maja 2000 roku. Wówczas na posiedzenie Rady Pedagogicznej zostali zaproszeni eksperci:
- pani wizytator Brygida Bogdanowicz-Kopeć
- pani inspektor Elżbieta Łukasik
- pan Edward Maliszewski, dyrektor Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych
Pani wizytator zapoznała grono pedagogiczne z projektem "Kujawsko-Pomorskie Szkoły Jakości". Nasza szkoła jako jedna z 5-ciu w województwie została zaproszona do udziału w opracowaniu systemu jakości pracy. Wyróżnienie to przypadło nam w udziale ze względu na dotychczasowe osiągnięcia i otwartość na propozycje pracy szkolnej. Wniosek o włączenie się Rady Pedagogicznej w realizację projektu został przyjęty większością głosów.
Sam projekt zaplanowany jest na dwa lata, a jego celem jest stworzenie wewnętrznego systemu zapewnienia jakości działania szkoły. Komponenty systemu obejmują następujące dziedziny:
- usprawnienie komunikacji wewnętrznej
- określenie wizji i misji szkoły
(Działamy po to, aby:
- Nasi uczniowie - byli solidnie przygotowani do dalszej nauki i życia w dynamicznie zmieniającym się XXI wieku. Nauczymy ich uczyć się, aby być.
- Ich rodzice - darzyli nas zaufaniem.
- Pracownicy szkoły - mieli satysfakcję z wykonywanej pracy.
- Szkoła - cieszyła się uznaniem i była szkołą środowiskową, przyjazną dzieciom.
Zapewniamy naszym uczniom wysoką jakość kształcenia, wychowania i opieki, profesjonalizm, atmosferę życzliwości, bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych, wyrównawczych i kompensacyjnych. Pracę wychowawczą opieramy na wartościach patriotycznych i ideałach, które niesie patron szkoły oraz promocji zdrowego stylu życia.)
- zdefiniowanie obszarów samooceny (co jest dla nas ważne?)
- określenie standardów jakościowych (co czyni naszą szkołe dobrą?)
- zdefiniowanie wskaźników (w jaki sposób dowiadujemy się, że jesteśmy dobrzy?)
- diagnoza stanu (jaka jest nasza szkoła?)
- tworzenie planu rozwoju (co chcemy poprawić?)
- monitorowanie realizacji planu rozwoju
- okresowa samoocena (autoewaluacja) w postaci raportu samooceny
- prezentacja raportu podczas wizytacji przeprowadzonej przez nadzów pedagogiczny
Od września 2000 roku Rada Pedagogiczna przystąpiła do pracy nad budowaniem wewnętrznego systemu zapewnienia jakości i wypracowania standardów podlegających mierzeniu w ramach grantu Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty kierowanego przez dyrektora Edwarda Maliszewskiego z udziałem ekspertów: pani wizytator Brygidy Bogdanowicz-Kopeć, pani Urszuli Sadokowskiej oraz pana Andrzeja Leszczyńskiego. Powołano również zespół nauczycieli kierujący jakością pracy szkoły pod przewodnictwem pani dyrektor Bożeny Rzemieniuk.
Zadaniem zespołu jest:
- przygotowanie do realizacji dokumentu Księga Jakości Pracy Szkoły zawierającego: obszary tematyczne, standardy, wskaźniki, sposoby badania
- koordynowanie prac związanych z realizacją projektu
- opracowanie i przedstawienie wyników realizacji projektu Radzie Pedagogicznej i Rodzicom
W minionym roku szkolnym została przygotowana Księga jakości Pracy Szkoły, natomiast w roku szkolnym 2001/2002 stworzymy narzędzia pomiaru: ankiety, obserwacja, wywiad oraz badanie dokumentów. Respondentami będą: dyrektor, rodzice, nauczyciele, uczniowie, pedagog, władze oświatowe. Spodziewanym efektem realizacji projektu stanie się podniesienie poziomu jakości pracy we wszystkich jej obszarach, a są nimi:
- kształcenie
- opieka i wychowanie
- kadra
- zarządzanie
- współpraca
Kliknij zdjęcie, żeby powiększyć