W naszej szkole utworzony został etat logopedy szkolnego. Funkcję tę pełni mgr Ewa Parczewska. Spośród przebadanych uczniów z klas I-III, zakwalifikowani na terapię logopedyczną uczestniczą w systematycznych ćwiczeniach, pozostali zaś uzyskali wskazówki do ćwiczeń domowych utrwalających prawidłową wymowę.
Kim jest logopeda?
To terapeuta zajmujący się pomocą dla dzieci, młodzieży, a nawet dorosłych z takimi zaburzeniami wymowy, jak np. seplenienie, rotacyzm, jąkanie, terapią dzieci z niedosłuchem, rozszczepem i upośledzeniami w różnym stopniu. Zadaniem logopedy szkolnego jest zapobieganie zaburzeniom mowy (profilaktyka), rozpoznawanie (diagnoza) oraz usuwanie wad wymowy w trakcie terapii logopedycznej.
W ostatnich latach systematycznie wzrasta liczba dzieci z wadami wymowy. Na podstawie diagnozy logopedycznej przeprowadzonej we wrześniu, do najczęściej spotykanych zaburzeń mowy zalicza się:
- seplenienie międzyzębowe - w czasie wymawiania głosek takich, jak np. s, z, c, dz język wsuwany jest między zęby;
- seplenienie proste - to najczęściej zamiana głosek sz, ż, cz, dż na s, z, c, dz np. zamiast szkoła - skoła;
- rotacyzm - brak głoski r lub nieprawidłowa jej wymowa;
- bezdźwięczność - głoski dźwięczne ulegają ubezdźwięcznieniu np. woda - fota;
- mowa cicha, niewyraźna lub gwarowa np. kiedy - kedy.
Korekcja wad wymowy polega na:
- usprawnianiu narządów artykulacyjnych (języka, warg);
- ćwiczeniach oddechowych;
- kształtowaniu słuchu fonematycznego (wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków mowy);
- wywoływaniu, korygowaniu i utrwalaniu prawidłowej wymowy głosek w izolacji, sylabie, wyrazie, zdaniu i dłuższych wypowiedziach.
Jeśli uczeń prawidłowo wymawia wcześniej zaburzone głoski nie tylko w mowie kontrolowanej w czasie ćwiczeń ale także spontanicznie w każdej sytuacji, wówczas następuje zakończenie terapii. Wadom wymowy towarzyszą często wady zgryzu (konieczna wizyta u ortodonty), trudności w nauce, problemy związane z zachowaniem i koncentracją uwagi, a także zaburzenia emocjonalne i psychiczne.
W czasie terapii logopeda skupia się przede wszystkim na korygowaniu zaburzonej mowy, ale pamięta również o ćwiczeniach usprawniających percepcję wzrokową, słuchową, orientację przestrzenną. Wprowadza też elementy ćwiczeń ułatwiających naukę czytania i pisania, doskonali rozwój ruchowy i emocjonalny.
W zajęciach uczestniczą rodzice (szczególnie w początkowym etapie) po to, aby mogli prawidłowo utrwalać mowę dziecka w trakcie ćwiczeń domowych. Dzięki systematycznej pracy uczeń szybko i skutecznie nauczy się poprawnie mówić i pisać.
Logopeda
Kliknij zdjęcie, żeby powiększyć
Godziny pracy logopedy |
Dzień |
Godziny |
Poniedziałek |
11:50 - 14:25 |
Wtorek |
08:00 - 10:45 |
Środa |
08:00 - 08:45 |
Czwartek |
11:35 - 13:20 |
Gabinet logopedyczny mieści się w sali 111 (I piętro).